DOLAR 37,9996 -0.03%
EURO 41,2750 -0.03%
ALTIN 3.674,90-0,07
BITCOIN %
İstanbul
°

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
sponsor reklam
‘Endişe dolu sevgi hikâyesi’
86 okunma

‘Endişe dolu sevgi hikâyesi’

ABONE OL
14 Temmuz 2024 08:48
‘Endişe dolu sevgi hikâyesi’
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Efnan Atmaca  – “Geçen Gün” farklı konusu ve sahneleme biçimiyle iddialı bir oyun. Seyircisini buldu, övgüler aldı. Esme Madra ile Ozan Çelik’in rol aldığı oyunu Kerem Kurdoğlu yazdı. Kerem Kurdoğlu ile Naz Erayda birlikte yönetti. ‘Ses/Söz/Hareket’ olarak tanımlanan oyunun yapımcısı Kundura Sahne, Uygulayıcı Yapımcısı Çıplak Ayaklar Stüdyosu. Oyunda sürekli karşılaşan ve fakat birbirini görmeyen iki kişi var. Şehrin içinde şehirle başa çıkmaya çalışarak var olmaya çalışan iki kişi… Sözü fazla uzatmadan Kurdoğlu ile Erayda’ya bırakıyorum.  

■ “Geçen Gün”ün 30 yıl önceki bir fikrin gerçekleşmesi olduğunu söyleyebiliriz. Tamamen zamansız bir oyun. Bunu nasıl başardınız? 

K.K.: Sanırım bunu sağlamak için özellikle buna yönelik bir çaba harcamak gerekmiyor. Hem Naz’ın hem de benim oyunlarımda zaten gündelik olanın ardındaki daha derin bir yerlere ulaşmak gayreti oluyor. Ele aldığımız konu her ne ise, o meselenin hepimizdeki ortak karşılıklarını bulup çıkartmaya ve onu sahne üzerinde hissedilir hâle getirmeye çalışıyoruz. Böyle yaklaşınca, daha zamansız, genelgeçer bir boyuta ulaşılıyor zaten. Örnek vermek gerekirse, mesela birinden beklediğin haberin bir türlü gelmemesi hâlini ele alalım. Ha 200 yıl önce mektup beklemişsin, ha 30 yıl önce sabit telefon başında sabahlamışsın, ha bugün tüm gün boyunca cep telefonunun ekranına bakmışsın. Hepsi temelde aynı endişe. İşte o endişeyi doğru yakalayıp ifade edebildiğinde zamansız bir sonuca ulaşıyorsun. 

N.E: Evet, iletişim araçlarının değişmesi ‘haber beklemek’ durumuyla ilgili bir şey değiştirmedi ama o haberi alma süresi, gündelik yaşantıyla ilgili gelişmenin hızını değiştirdi. 1994 yılında konseptini geliştirip yönetmenliğini yaptığım “Kim O?”da oyunculara verdiğim çalışmalardan biri için Kerem iki oyuncunun kelime kelime paylaşarak anlattığı bir parça yazmıştı. Bunu o oyunda, oyunun epizotlarından biri olarak kullanmıştık. “Geçen gün, yolda yürüyordum, polis yolumu kesti” cümlesi iki oyuncu tarafından kelime kelime söylenerek tamamlanıyordu. Kerem o sahnedeki o fikirle başka bir oyun yazmayı o zamandan beri istiyordu. Arada bir-iki denemesi de oldu ama “Geçen Gün”ün zamanı bugünmüş. Bu oyunumuzda da zaman ve mekân kavramı parçalı bir yapıyla bütünleşiyor. 

■ Şehirle farklı bir ilişki yaşar hâle geldik. Aşk ve nefret ilişkisi. Tamamen sahnelemeniz gibi her şey iç içe ve kaotik bir uyum var. Nasıl yorumlarsınız bu uyumu? 

K.K.: Yazarken kötümser bir oyun olmamasına özellikle çok gayret ettim. Çünkü sadece büyük şehrin değil, genel olarak hayatın gerçeğinin çok dengeli olduğunu düşünüyorum. Evet, yaşanan olumsuz şeyler genellikle bizde daha çok iz bırakıyor ve aklımızı daha çok meşgul ediyor, ama yaşadıklarımıza tek bir büyük deneyim olarak baktığımızda, aslında haz duyduğumuz, bize keyif veren, hatta mutlu eden birçok yanı olduğunu da görüyoruz. Yazarken, yaşanan olumsuzlukları olumlu ikizleriyle eşleştirmeye ve bizi tatlı tatlı gülümsetecek bir duyguya ulaşmaya çalıştım. 

N.E: Çocukluğumdan itibaren babamla yaptığımız İstanbul gezileri bu kentle olan ilişkimdeki belirleyicilerin ilki oldu. O zamanlardan itibaren kentin aklıma gelmeyecek boyutlardaki değişimine tanıklık etmek hem bir sanatçı olarak beni besliyor hem de çok üzücü. Ben tek başıma yapsaydım bu oyunu çok daha hüzünlü kurgulayabilirdim, Kerem’in iyimser yaklaşımının olumlu etkisi oyunda da hemen hissediliyor. Onun bu yaklaşımı oyunun güçlü bir etki yaratmasını sağladı. 

■ Her sevgi biraz endişe barındırır. Sahip oldukları arttıkça daha iyi anlıyor insan bunu. “Geçen Gün” de çok tanıdık cümlelerle başlayan hikâyeler içeriyor. Endişe dolu bir sevgi hikâyesi diyebilir miyiz? 

K.K.: Ben böyle bir soru gelmesine çok sevindim. Gerçekten de ‘çok tanıdık’ gelen durumlar yaratmaya ve bu tanıdık durumları tanıdıklıklarının tam tersine, çok sıra dışı ve farklı bir şekilde göstermeye, yepyeni bir şekilde algılatmaya çalıştık. ‘Endişe dolu sevgi hikâyesi’, bu oyundaki’“zıtların birliği’ durumunu çok iyi ifade ediyor. Bu konuda önem verdiğim çok küçük bir bakış açısı inceliğini belirtmek isterim. ‘Endişe duygusuyla zedelenmiş bir sevgi’ anlamı yerine, ‘her endişe durumunun içinde saklı olan yaşama hazzı’ anlamını tercih ediyorum. 

N.E: Bu oyunun çalışma sürecinde Kerem’le konuştuğumuz bir sürü çelişkili kavram getirdi bu soru benim aklıma: Tahammül, takıntı, tekinsizlik, tutku, hoyrat, şefkat, özen, zarafet, histeri, kıyısında, arada olmak, vicdan, pişmanlık, mücadele, korku, sevinç, yasak, yardımına koşmak, kaçmak… 

‘Her zamankinden yalnızız artık’

■ Elbette bir de güvenlik konusu var. Artık güvende hissetmiyoruz kendimizi doğduğumuz, yaşadığımız şehirde. Şehirli tanımını yeniden mi yapmak lazım? 

K.K.: Büyük şehirde yaşamak, birçok şeyden kaçınmak için farklı rotalar çizdiğimiz bir beceri geliştirmeyi gerektiriyor. Tehlikelerle, hoşlanmadığımız şeylerle, sinir bozucu çatışmalarla karşılaşmamak için fiziksel, zamansal ve duygusal rotalar çiziyoruz. O saatte değil, şu saatte yola çıkıyoruz, en kısa yoldan değil, bir arkadaki yoldan geçiyoruz, tam şuradan geçerken diğer tarafa bakıyoruz, o masaya değil, diğer tarafa oturuyoruz, biraz daha oyalanıp o taksiye binmemeye çalışıyoruz. Kısacası benliğimiz, içinde yaşadığımız ormanın değişimine uyum sağlıyor, var olma stratejileri geliştiriyor. Belki de ‘şehirli olmak’ tam da bu tarif ettiğimiz şeydir. 

N.E: Her gün şehrin merkezinde ya da uzak semtlerinde azınlık gruplarından onlarca insanın katledildiği haberlerini alırken endişe duymamak mümkün değil. Nüfusun artması, savaş, iklim değişikliği, zorunlu göç, ayrımcılık, ötekileştirme, şiddetin ve adaletsizliğin artması, şehir yaşamını her geçen gün her bakımdan daha da zorlaştırıyor. Her zamankinden daha fazla yalnızız artık bu şehirde. 

■ Başladığım yere dönmek istiyorum. 30 yıl önceden bugünün tiyatrosunun gittiği yönü görebilen biri olarak, ne dersiniz tiyatronun akıbeti için?  

N.E: Bağımsız, özgürlükçü, yenilikçi, alışılmamış, taze bir dilin peşinde risk alan, disiplinlerarası alanda araştırma yapan ve işler üreten daha cesur bakış açılarının çoğalmasını çok isterdim. 

K.K.: Ana akım her zaman var olmaya ve bizim gibi insanlar da onu her zaman sıkıcı ve sığ bulmaya devam edecek. Ve farklı bir şeylere ihtiyaç duyan sanatçıların yaptığı sıra dışı ve heyecan verici çalışmalar da her zaman olacak. Bu ikiliğin ve çatışmanın besleyici bir yanı olduğunu düşünüyorum. Dilerim ki o farklı sanatçılar ve onların ürettiği özel çalışmalar olabildiğince çok olsun. 

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
Full HD Film izlededektiforganik hit botubatum escorts
deneme bonusu veren siteler platformdaki farklı oyunları denemelerine olanak tanır. Kullanıcılar, hangi oyunların kendilerine daha uygun olduğunu belirleyebilir ve bu oyunlarda daha başarılı olma şanslarını artırabilirler.
bahis siteleri spor müsabakaları ve casino oyunları için çeşitli seçenekler sunar. Türkiye'deki bahis siteleri, kullanıcıların spor bilgilerini kullanarak kazanç elde etmesini sağlar. Güvenilir bahis siteleri, kullanıcı bilgilerini korur ve lisanslıdır. Promosyonlar ve bonuslar, kullanıcıları siteye çeker.
deneme bonusu veren siteler