DOLAR 33,9008 0.03%
EURO 37,6352 -0.04%
ALTIN 2.809,880,81
BITCOIN 20257393,41%
İstanbul
28°

PARÇALI AZ BULUTLU

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
sponsor reklam
Gemide 2 yıl mahsurdular, burunları bile kanamadı! ‘Yöneticilere ders diye okutulsun’
37 okunma

Gemide 2 yıl mahsurdular, burunları bile kanamadı! ‘Yöneticilere ders diye okutulsun’

ABONE OL
28 Temmuz 2024 07:48
Gemide 2 yıl mahsurdular, burunları bile kanamadı! ‘Yöneticilere ders diye okutulsun’
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Derleyen: Fazilet Şenol / Milliyet.com.tr – Endurance Gemisi, 5 Aralık 1914’te Antarktika’ya gitmek üzere İngiltere, Güney Georgia’dan ayrılırken 27 adam (artı geminin kamarotu olan bir kaçak yolcu), 69 köpek ve ‘Chippy’ olarak adlandırılan bir erkek kedi taşıyordu. Güney Kutbu’na ulaşma konusunda iki kez -biri acı verici bir şekilde- başarısızlığa uğramış olan sefer lideri gezgin Ernest Shackleton’ın amacı Antarktika’nın Weddell Denizi kıyısında bir üs kurmaktı. Ekibinde önemli kâşifler arasında Frank Hurley, Frank Worsley ve Frank Wild vardı. Grup nihayetinde Yeni Zelanda’nın güneyindeki Ross Denizi’ne varacak ve yol boyunca yiyecek ve yakıt depoları kurmuş olan başka bir grup onları bekleyecekti.

KIŞIN GEÇMESİNİ BEKLEMEKTEN BAŞKA ÇARELERİ YOKTU

Güney Georgia’dan ayrıldıktan iki gün sonra Endurance, Antarktika kıtasının etrafındaki buz kütlesine girdi. 18 Ocak’ta kuzeyden esen bir fırtına buz kütlesini karaya doğru bastırdı ve buz kütlelerini birbirlerine doğru itti. Birdenbire ne ileri ne de geri gitmek mümkün oldu. Endurance, mürettebattan Thomas Orde-Lees’in deyimiyle çikolatanın ortasındaki badem gibi donmuştu. İnecekleri yere bir günlük mesafedeydiler, şimdi buzun sürüklenişi onları her geçen gün daha da uzağa itiyordu. Bir rutin oluşturup kışın geçmesini beklemekten başka yapacak bir şey yoktu. Gemi kaptanı olan Shackleton, yaşadığı durum karşısında hiç öfkelenmedi, en ufak bir hayal kırıklığı belirtisi göstermedi. Üstelik mürettebatına basit ve sakin bir şekilde kışı ‘sürü’de geçirmeleri gerektiğini söylemişti.

Shackleton mevcut tehlikeleri ve olasılıkları açıkladı, iyimserliğini hiç kaybetmedi ve kışa hazırlandı. Gerçek bir lider gibi davranıp mürettebatını sakinleştirerek herkese görevler veriyor, ekibin motivasyonunu yüksek tutmaya çalışıyordu. Ernest Shackleton özel olarak, bir kış gecesi geminin kaptanı Frank Worsley’e sessizce, “Gemi burada yaşayamaz. Birkaç ay, sadece haftalar hatta günler de olabilir ama buz onu tutar” diyerek daha büyük bir önsezi ortaya koymuştu. Endurance’ı terk etmek ilw buzun onu tamamen yutmasını izlemek arasında geçen sürede, mürettebat kurtarabildikleri kadar erzak kurtarırken, ağırlık yapan ya da değerli kaynakları tüketecek giysilerden kitaba her şeyi feda etti.

İlk plan, buzun üzerinden karaya doğru yürümekti ancak adamlar 7 günde sadece yaklaşık 11 kilometre ilerleyebildikten sonra bundan vazgeçildi. Buz yavaş ve istikrarlı bir şekilde kuzeye doğru sürüklendi, 7 Nisan 1916’da da Clarence ve Elephant Adaları’nın karla kaplı tepeleri göründü. Bu, umut vermişti. Shackleton günlüğüne, “Buz kütlesi bize iyi bir dost oldu” diye yazmıştı. Ancak bu buz kütlesi yolculuğunun sonuna yaklaşıyordu ve her an parçalanabilirdi. 9 Nisan’da tam da öyle oldu ve büyük bir çatırtıyla altlarından yarıldı. Shackleton kampı dağıtma ve tekneleri denize indirme emrini verdi ve bir anda, onları hem rahatsız eden hem de destekleyen buzdan kurtuldular. Artık mücadele etmeleri gereken yeni bir düşmanları vardı: Açık okyanus. Üzerlerine buz gibi sular savuruyor, tekneleri bir o yana bir bu yana sallıyor ve cesur adamları cenin pozisyonuna getiriyordu.

497 GÜN SONRA KARAYA ÇIKTILAR AMA ÇİLELERİ BİTMEDİ

Adamlar bitkin düşmüştü. Worsley o aşamada 80 saattir uyumamıştı. Bazıları deniz tutması yüzünden sakat kalırken, diğerleri dizanteriden kırılıyordu. Shackleton’ın ikinci komutanı Frank Wild, grubun en az yarısının delirmiş olduğunu yazmıştı. Yine de hedeflerine doğru kararlılıkla kürek çektiler ve 15 Nisan’da Elephant Adası’nda karaya çıktılar. Güney Georgia’dan 497 gün önce ayrıldıklarından beri ilk kez karaya çıkmışlardı ancak çileleri henüz bitmemişti. Birilerinin karşılarına çıkma ihtimali yok denecek kadar azdı ve bu yüzden 9 günlük iyileşme ve hazırlık döneminin ardından Shackleton, Worsley ve diğer 4 kişi filikalardan biri olan James Caird ile yaklaşık 1200 kilometre daha uzakta bulunan Güney Georgia’daki bir balina avlama istasyonundan yardım istemek üzere yola çıktılar. 16 gün boyunca korkunç dalgalarla ve öfkeli rüzgârlarla mücadele ettiler, tekneden su boşalttılar ve yelkenleri buzla dövdüler. Shackleton yaşadıklarını şöyle kaydetmişti:

“Tekne gri, tehditkâr gökyüzünün altında büyük dalgaların üzerinde durmadan savruldu. Denizin her dalgalanması atlatılması gereken bir düşmandı. Rüzgâr dalgaların tepelerini yırtarken çığlık atıyordu. Vadilere iniyor, yükseklere fırlıyor, dikişleri açılana kadar geriliyor, küçük teknemizi sallıyordu.”

NE OLURSA OLSUN NEŞELİ OLMAYI SÜRDÜRDÜ

Ertesi gün rüzgâr hafifledi ve karaya çıkmayı başardılar. Yardım neredeyse ellerinin altındaydı ama bu da son değildi. Fırtına James Caird’i rotasından çıkarmış ve balina istasyonu yerine adanın diğer tarafına inmişlerdi. Böylece Shackleton, Worsley ve Tom Crean dağlara tırmanarak ve buzullardan kayarak, daha önce hiçbir insanın geçmediği bir yol açarak oraya ulaşmak için yola koyuldular. 36 saatlik umutsuz bir yürüyüşten sonra sendeleyerek Stromness’teki istasyona vardılar. Üç yabancının balina avlama istasyonunda birdenbire ortaya çıkmasını gerektirecek akla yatkın hiçbir durum yoktu. Yine de işte buradaydılar. Saçları ve sakalları tel tel ve keçeleşmiş, yüzleri yağ sobalarından çıkan isle kararmış ve yaklaşık iki yıl süren stres ve yoksunluk nedeniyle buruşmuştu.

James Caird, Shackleton’ın liderliğine inandığı yolculuktan bir şekilde sağ çıktı. Endurance’ın batmasını zaten deneyimlemişlerdi ve en güvenli çıkış yolunu bulmaya çalışmadan önce aylarca buz kütleleri üzerinde yaşamışlardı. Shackleton ne yolu seçerse seçsin, muhtemel sonuç ölümdü ama o neşeli olmayı sürdürmüştü.

‘YÖNETİCİLERE VERİLECEK BİR DERS NİTELİĞİNDE’

James Caird’in diğer üç üyesi de kurtarıldıktan sonra dikkatler Fil Adası’nda kalan 22 kişinin kurtarılmasına çevrildi. Ancak Shackleton Şili’den üçüncü bir gemi, Yelcho’yu temin etti ve nihayet 30 Ağustos 1916’da Endurance ve mürettebatının destanı sona erdi. Shackleton’ın mürettebatı mucizevi bir şekilde İngiltere’ye dönmeyi başarırken, gemisi dönemedi. Endurance, bir asırdan fazla bir süre boyunca tarihin en zor bulunan gemi enkazlarından biri olmuştu. Ancak 2022 yılında deniz arkeologları, kaşifler ve bilim insanlarından oluşan uluslararası bir ekip, Endurance’ı Weddell Denizi’nin dibinde, Endurance battığında orijinal olarak kaydedilen konumun yaklaşık 6 kilometre güneyinde buldu.

Shackleton’ın neredeyse iki yıl süren olağanüstü zorluklar sayesinde 27 mürettebatın tamamının hayatta kalmasını sağlaması ve talihsiz yolculuğun 8 üyesinin Shackleton’ın bir sonraki Antarktika seferine katılması onun liderlik becerilerinin bir kanıtı olarak görülüyor. Harvard İşletme Okulu Profesörü Nancy F. Koehn, kitaplar, anılar, çeşitli filmler ve büyük bir müze sergisiyle kutlanan Shackleton’ın başarılarının işletme öğrencilerine ve yöneticilere öğretecek çok şeyi olduğunu söylüyor.

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
erzurum escortdedektiffixbetKurumsal Mail Hizmetideneme bonusu veren sitelermatadorbetmatadorbethukuk forumerzurum escortwebmaster forumuİzmit EscortDeneme bonusu veren sitelercasinolevantenmo.meerotik shopwebmaster forumEsenyurt Escortantalya havalimanı transferyeni bahis siteleriyerli pornogüvenilir casino siteleripendik escortEvden Eve Nakliyateryaman escorttaraftarium24fixbetbeylikdüzü escortfixbet
deneme bonusu veren siteler platformdaki farklı oyunları denemelerine olanak tanır. Kullanıcılar, hangi oyunların kendilerine daha uygun olduğunu belirleyebilir ve bu oyunlarda daha başarılı olma şanslarını artırabilirler.
bahis siteleri spor müsabakaları ve casino oyunları için çeşitli seçenekler sunar. Türkiye'deki bahis siteleri, kullanıcıların spor bilgilerini kullanarak kazanç elde etmesini sağlar. Güvenilir bahis siteleri, kullanıcı bilgilerini korur ve lisanslıdır. Promosyonlar ve bonuslar, kullanıcıları siteye çeker.
deneme bonusu veren siteler